Nederland wordt digitale poort naar Europa

14 mei 2010

Met de slogan 'The digital gateway to Europe' presenteert de Dutch
Media Hub zich; een samenwerkingsverband dat zich opwerpt als de
poort waarlangs digitale informatie snel en veilig door heel Europa kan
worden gestuurd.

Er komen steeds meer producenten en afnemers van digitale content
bij en dat maakt het hele distributieproces van digitale data steeds
ingewikkelder. "Wij zijn van plan om dat allemaal in goede banen te leiden,
zodat zowel de producenten als de afnemers te maken krijgen met een
overzichtelijke situatie", zegt Freek van 't Ooster van de Dutch Media Hub.

 

 

 

De organisatie hoopt vergelijkbare rol te gaan vervullen als Schiphol waar
het gaat om het vervoeren van mensen en Rotterdam waar het gaat om
het vervoer van goederen. "Wij richten ons op het vervoer van content", 
zegt Van 't Ooster. De Dutch Media Hub profiteert daarbij van de goede
infrastructuur die ons land bezit. "We hebben veel breedbandige netwerken
plus de nodige schakelmogelijkheden zoals bij de Amsterdam Internet
Exchange (AMS-IX)."

 

Van 't Ooster: "Het is een omgeving die bovendien goed te beveiligen is,
zodat een onbevoegde er niet met bijvoorbeeld de nieuwste speelfilm
vandoor kan gaan. Daarnaast proberen we de bandbreedte die we hebben,
niet te verspillen. Zo gaan we werken met een browserfunctie in lage
resolutie, waarbij een afnemer de digitale informatie vooraf kan bekijken in
een YouTube-formaat. Wordt daarna de echte video besteld, dan sturen
we de informatie in hoge resolutie over de lijn."

 

Het samenwerkingsverband krijgt steun van onder andere de provincie
Noord-Holland, de gemeenten Amsterdam en Hilversum en het Ministerie
van Economische Zaken.

 

AG  Richard Keizer

Index