Rob Tol legt link tussen ICT en Marketing

Zelf heeft hij geen folder of brochure. Wél een internetsite,
en een boekje dat hij aan nieuwe relaties cadeau geeft.

Daarmee maakt Rob Tol (51) van het Capelse bedrijf Tol
Marketing Communicatie Advies zijn stelling waar dat
communicatiemiddelen ondergeschikt zijn aan een business-
en marketingcommunicatieplan. Pas als je als ondernemer
in kaart hebt gebracht wat je wilt en hoe je dat wilt,
zoek je de meest ge√ęigende communicatiemiddelen.
Dat kan een folder of brochure zijn, maar het is geen verplichte
kost. Tegelijkertijd geeft zijn boekje een kijkje in zijn denken en
in zijn belevingswereld. Het is namelijk een sterk persoonlijk
getint werk, zoals de titel, Met hart & ziel, al aangeeft.
Maar ook zijn vakgebied komt er in aan de orde.
De ondertitel luidt niet voor niets Emotie in Zakelijke Marketing
& Communicatie. 'Met dat boekje geef ik me helemaal bloot.
In hoofdstuk 7 begin ik pas over mijn vakgebied.
Het gaat vooral over hoe ik in het (zaken)leven sta.'

Geen reclamebureau

Tol schreef zijn boek ter gelegenheid van zijn 25-jarige
activiteiten op het gebied van zakelijke marketing en communicatie
én het éénjarig bestaan van zijn adviesbureau.
Na tien jaar als publiciteitsadviseur bij Brown Boveri in Rotterdam
en achttien jaar bij de Siemens Groep - uiteindelijk als manager
Communications bij Siemens Nixdorf in Zoetermeer - begon hij,
na een tussenstop van een jaar bij een grafisch bedrijf op
1 januari 1999 voor zichzelf. Vanuit zijn kantoor aan huis in de
Capelse nieuwbouwwijk 's-Gravenland ging hij bedrijven en
organisaties adviseren. Al snel kreeg hij interessante opdrachten
en ruim anderhalf jaar na de start is het moment aangebroken
waarop hij een strategische beslissing moet nemen: op de
huidige voet verder gaan, als eenmansbedrijf of doorgroeien
('maar wel beheerst') door een assistent in dienst nemen en op
zoek te gaan naar een bedrijfsruimte. Het is een dilemma,
want eigenlijk wil Tol geen groot bureau - zelfs geen assistent.
'Persoonlijk contact is essentieel en ik ben zelf de spin in het web.'
Waar zijn kantoor zou moeten komen, weet hij al:
'Ik wil in Rotterdam aan de Maas zitten.'
Tol richt zich helemaal op Rotterdam. 'Dat is mijn stad.
Ik ben geboren op Zuid, tussen de heipalen.
Ik voel me verbonden met de stad en vind het prachtig wat er
nu allemaal gebeurt.' Hij heeft zich gespecialiseerd in
marketingcommunicatie voor business-to-business organisaties.
'Ik heb dus geen reclamebureau.
Ik houd me bezig met het maken van plannen, strategie'n en het
ontwikkelen van idee'n, die allemaal te maken hebben met de
organisatie en marketing. Pas als duidelijk is welke richting een
bedrijf op wil, zoeken we er de communicatiemiddelen bij.'
Daarvoor heeft Tol een netwerk opgebouwd met partners die in
de verschillende communicatiemiddelen gespecialiseerd zijn.
Zoals een ontwerpbureau voor internetsites, een standbouwer,
een reclamebureau, tekstschrijvers en drukkers.

ICT community

Tol Marketing & Communicatie Advies is vooral actief in de ICT-sector.
De ervaring en contacten uit zijn Siemens Nixdorf-tijd zijn daarvoor
de redenen. Zo is hij nauw betrokken bij i-portal, een Rotterdams
platform voor de ICT-Community (meer daarover is te lezen op pagina 12).
Voor deze stichting heeft Tol het marketingcommunicatieplan geschreven,
verzorgt hij het reclame- en drukwerk en organiseerde hij ook de
introductie op 27 april in de Cruise Terminal. Hij organiseert ook een
congres dat op 13 oktober wordt gehouden, waarop hij zelf spreekt over
marketing en communicatie in de ICT. Andere organisaties waarvoor
Tol werkt, zijn het deze zomer opgerichte Twinning Center
Delft-Rotterdam en het ICiT-platform (International Center for IT).
Voor een Duitse onderneming begeleidt hij de introductie op de Nederlandse
markt. Het bedrijf exploiteert een virtuele handelsplaats voor de inkoop van
goederen en vestigt zich in het najaar in het Groothandelsgebouw.
Via het Vlaardings bedrijf Echo Trade is hij nu ook in contact gekomen
met KPN Telecom. 'Deze bedrijven zijn actief in unified messaging.
Daarbij zijn telefoon, gsm, fax, e-mail en sms via √©√©n nummer ge√Įntegreerd.
KPN had interesse, omdat het nieuwe services gaat opstarten.'
Waarom zou een groot bedrijf, dat zelf marketingdeskundigen in dienst
heeft, de zelfstandige adviseur Rob Tol inhuren? 'Om te beginnen heb ik
een enorme kennis en ervaring,' zegt hij zelfbewust. 'Over het algemeen
kampen ook grote bedrijven met ondercapaciteit en stress.
Ik zorg voor een andere kijk op zaken en kan - met een glimlach -
advocaat van de duivel spelen. Ik ben zelf immers geen onderdeel
van het probleem.'

Lloydkwartier

Tol, die regelmatig les geeft bij de Stichting Techniek en Marketing in Soest,
is voorstander van een ICT-gebied in het Lloydkwartier.
'Breng daar wonen en werken voor ICT en Audiovisuele technieken samen.
Wonen, recre'ren en werken aan de Maas, dus. Betrek daarbij ook de
Puntegale en het Ocean Business Centre. In de Puntegale, het voormalige
gebouw van de belastingdienst, zijn twee jaar geleden woon/werk-units
voor kleine ICT-bedrijven en ontwerpbureaus in gebruik genomen.
In het Lloydkwartier zijn al woningen (op de M√ľllerpier) en een maritiem
trainingscentrum gepland. Met de opmerking 'Versnipper dat gebied niet te
veel' doet Tol een oproep aan het Rotterdamse gemeentebestuur.
Veranderen de mogelijkheden die informatie- en communicatietechnologie
biedt ook Tols vakgebied, de marketing(communicatie)?
'In de basis niet, maar de invloed is toch groot. De wereld is zó in verandering.
De communicatie gaat razendsnel. De macht komt bij de klanten te liggen.
Ze kunnen 24 uur per dag shoppen en op internet leveranciers vergelijken.
De nieuwe media hebben een grote zuigkracht. Aan de andere kant ben je
er niet met een mooie website. Klanten komen er niet vanzelf naar toe.
Je moet buiten gaan staan en je proberen in te beelden wat je doelgroep wil,
en dan naar je organisatie kijken. Vervolgens aandacht cre'ren, hen aandacht
geven en hun aandacht vasthouden!'

Index